"Az élet megfogta a kezünket" - Trainingspot 2019.

21 Jan 2020

Az immár produkciós műhelyként dolgozó Trainingspot társulat a szűkös anyagi lehetőségek és az egyzetetési nehézségek ellenére is aktív éven van túl. Körkép-sorozatunk következő részében Jobbágy Kata és Manyasz Erika, a társulat vezetői válaszoltak kérdéseinkre.

 

- Tavaly meséltétek, hogy a társulat produkciós műhellyé alakult. Hol tartotok ebben a folyamatban? Nincs meg az a veszélye, hogy egy egységes társulattal szemben kisebb munkacsoportokká estek szét? 
 
Trainingspot: Az történt, amire számítottunk is, hogy azok az emberek fogtak újabb munkákba, akiknek volt / van szabad vegyértékük. Tehát nem szétszakadt, hanem leszűkült azokra, akik most tudnak ezzel foglalkozni. Ezzel együtt a folyamat most megnyugtató, mert a különböző produkcióknak különböző felelősei vannak, akik tolják az adott előadás szekerét, így az erők összeadódnak az adott lehetőségeken belül. Persze vezetőként igyekszünk minden segítséget megadni, koordinálni és egyben tartani a társulatot. Egyelőre több előnyét látjuk, érezzük ennek a formának, mint hátrányát. A szétesés azonban egy valós veszély, amit eddig egymásra való odafigyeléssel és állandó kommunikációval sikerült elkerülnünk.

 

- Mitől "Traininspot-os" egy előadás? Van olyan stílusjegy vagy más jellemző tulajdonság, amiről felismerhető egy produkcióról, hogy itt készült?
 
Trainingspot: Mondanám, hogy tőlünk, de ez így túl általános. Viszont valahogyan mégis csak így van. Sokat számít az az igény, ahogyan a munkához és a színházhoz állunk. A legfontosabb azonban, ahogyan egymáshoz állunk. Bízunk egymásban, magunkban és a munkánkban. Ha az ember játszik itt-ott, belefut hozzáállásbeli különbségekbe. Nálunk ez olyan biztos, hogy bármi történik egy előadás során, ott a védőháló. És ezt a nézőtérről is lehet érezni. 

Egressy Zoltán: 4x100

 

Konkrétan tetten érhető stílusjegyünk talán a pontosság, a zeneiség és az, hogy amit tanulunk, az belekerül egy-egy előadásba így vagy úgy.  
 
- Mi okozta a legnagyobb nehézséget vagy kihívást 2019-ben, és mi volt az, amit a legnagyobb sikerként könyvelhettek el?
 
Trainingspot: A legnagyobb nehézséget az okozta, hogy rettenetesen elfáradtunk és ezért egy csomó operatív munka csak halmozódott, ennek okán nem is voltunk napra készek a magunk dolgaival kapcsolatban. Ezért egy csomó mindenről lemaradtunk, egyszerűen azért mert nem volt időnk, energiánk figyelni magunkra.

 

Ami viszont szívet melengető, hogy bár úgy tűnt, hogy elengedtük kicsit magunkat, az élet megfogta a kezünket és ajánlatokat tett, illetve tesz még most is. Olyan helyekről keresnek meg minket, amikre egyáltalán nem számítottunk. Nem tudnék legnagyobb sikerről beszélni. Örülünk mindennek, ami van. Siker például, hogy egyre több “kívülről jövő” felkérésünk van, siker, hogy a Soltis Fesztiválon mindkét ott szereplő előadásunk (Kötmese, Helyettem élsz) díjazott lett, siker, hogy a 4x100 az RS9-ben, a Replay az Óvóhelyen állandó játszóhelyre lelt.

Replay

 

Állandósult probléma persze a saját hely hiánya, a nagyon szűkös anyagi lehetőségek és az állandó egyeztetési nehézségek, ami abból adódik, hogy szinte minden tagunk szabadúszó, így számos egyéb elfoglaltsággal kell számolnunk.
 
- Nem tudom, hogy jól érzékelem-e, de viszonyag ritkán látlak titeket fesztiválokon, pedig több mozgékony előadásotok is van. Mi lehet ennek az oka?
 
Trainingspot: Igyekszünk pedig ott lenni, de valóban nem jutunk el mindenhová, elsősorban a fönt már említett egyeztetési okok miatt. De azért így is ott voltunk több fesztiválon is, Inárcson, Celldömölkön, az RS9 Off Fesztiválon, a Nyitott Kör színházi nevelési programokat bemutató fesztiválján. Ezeken kívül idén tervezünk menni Balassagyarmatra, jelentkezünk a Thealterre és a kaposvári Biennáléra is.

 

- 2019-ben melyik produkciótok futott a legtöbbször, melyik nevezhető a legsikeresebbnek? 
 

Trainingspot: A Sérülés még mindig jó csillagzat alatt éli világát. Idén az SzFE EFOP pályázata révén szeptember óta már 10 előadást játszottunk belőle és a tavalyi forgalmazásos pályázatok is egyengették az előadás útját. Viszont, ami pályázatok nélkül is fenntarthatónak bizonyulnak, azok a szobaszínházi előadásaink, a Replay és a Helyettem élsz. Nyilván sokkal egyszerűbb mind szervezésileg, mind nézőszámilag és közben az élmény ugyanolyan katartikus tud lenni. Nagyon hálás műfaj és egyre érvényesebb lesz.  
 
- Milyen új előadásokat terveztek 2020-ra? 
 
Trainingspot: Éppen most mutattuk be az új komplex színházi nevelési előadásunkat Szabálytalan címmel, amit egy bohóctréning előzött meg. 9 és 10 éveseknek ajánljuk. Egy olyan mesét csináltunk, amiben  a tipikus mesei karakterek valamilyen módon "mások", mint azt ahogyan elvárják tőlük. Azon gondolkodunk a gyerekekkel, hogy miként lehet a kvázi hiányosságainkat előnyünkre fordítani. Illetve, hogy mi a fontosabb, a környezetem elvárásai vagy a saját igényeim? Következő lépésként ehhez az előadáshoz egy felnőtt változatot is csinálunk, amit tanári karoknak fogunk kiajánlani, mert sokszor távolinak érezzük a pedagógusokat a munkánktól. Csak az lát bele, akinek az osztályával foglalkozunk, ha bejön az előadásra. De akkor is csak külső megfigyelőként. Azt viszont mind tudjuk, hogy egészen más, ha veled történnek dolgok, mintha csak kintről nézed.

 

Bora Levente ismét rendez. Egy kétszereplős előadás készül Karinthy Ferenc Dunakanyar című egyfelvonásosa alapján.

 

Továbbá lesz még idén koprodukciónk a Soltis Lajos Színházzal, egy színházi nevelési koprodukciónk a KB35-tel, illetve, ha minden jól megy a Vekker Műhellyel is. És készül idén egy monodráma is, Életről életre munkacímmel. 
 
- Hogy alakult a társulat hátterének biztosítása? Gondolok itt arra, amit tavaly is említettek: a forrásteremtés és a közhasznúság - sikerült elérnetek a kitűzött célokat? 
 
Trainingspot: A legnagyobb terhünk ez. Nagyon fontos kérdés és utálok rá válaszolni, mert húsba vágó. Csak ismételni tudom magam, de az előző év bizonyos szempontból a túlélésről szólt. Szóval ez sikerült, mert túléltünk. De a forrásteremtés meg a közhasznúság még csak félúton van. 

Helyettem élsz

 
- Ha egy jótündér teljesítené egy kívánságodat, mit kérnél a színjátékos szféra számára 2020-ra?
 
Trainingspot:  Lehetőségeket és újra és újra erőre kapó lendületet ezek megragadására vagy megteremtésére.