top of page
  • Püspöki Péter

A színjáték ünnepe - Beszámoló a VI. Manézs Színházi Szemléről


A miskolci Montázs Egyesület a Tiszaújvárosi Városi Művelődési Központtal és a Magyar Színjátékos Szövetséggel együttműködve idén hatodik alkalommal rendezte meg a Manézs Színházi Szemlét, az észak-magyarországi régió országos, ill. Kárpát-medencei minősítő fesztiválját. A rendezvényt hat évvel ezelőtt, Lengyel Pál emléke előtt tisztelegve indítottuk útjára, hogy a régióban legyen egy olyan hely, ahol elsősorban a térségben dolgozó amatőr színjátszó csoportok megmutatkozhatnak és megmérettethetnek.


Kimondhatatlan öröm számunkra, hogy az eltelt években Szegedtől Pécsig, Nyírbátortól Debrecenig, Krasznától Szilágybagosig és Érmihályfalváig számos helyről érkeztek hozzánk fellépők, és talán még nagyobb boldogság az, hogy sokakat közülük évről évre visszajáró partnerként és barátként köszönthetünk Tiszaújvárosban.


A fesztiválnak, mint minden évben, idén is a Tiszaújvárosi Művelődési Központ és Könyvtár – régi nevén a Derkovits Kulturális központ, a „Derkó” – adott otthont. És ez a mi esetünkben nem csupán egy bevált szófordulat. Nem csupán arról van szó ugyanis, hogy a kulturális központ vezetősége helyszín biztosít az előadásoknak. Nem! Immár hatodik éve annak, hogy ősszel a Manézs Fesztivál két napra valóságosan beköltözik a Derkovits Kulturális Központba. Itt vannak az előadások, itt étkezünk, itt bulizunk, itt fürdünk, és itt alszunk. Két napig itt lakunk. Harmincan, negyvenen, ötvenen, mikor mennyien. A Derkó lehetővé teszi számunkra, hogy évről évre valóságosan is megéljük a fesztivál lényegét: az együttlét örömét, a közösséggé kovácsolódás csodáját, a Találkozás Ünnepét.

Ebben a két napban a ház teljes kapacitásával, dolgozóival, technikájával a rendelkezésünkre áll, barátságból, az ügy iránti szerelemből, köszönömért. És nem csupán ott vannak, hanem várnak és szeretettel fogadnak minket. A Művelődési központ vezetője, Mátyás Zoltán igazgató úr és a teljes vezetőség; a ház technikai dolgozói, a kulturális munkatársak, a takarító nénik, az ügyelők, a portások, az éjszakai portás – mindenki mosolyog ránk, türelemmel és segítő odaadással szolgálja a kulturális szüretre összegyűlő amatőr csoportokat. Biztató jelenlétükkel otthonossá – otthonná – varázsolva számunkra a Teret és az Időt. Nem lehetünk eléggé hálásak mindezért. E nélkül a támogatás nélkül ugyanis nem tudnánk megrendezni a fesztivált.


Az elmúlt hat évben harmincnál több csoport fordult meg a rendezvényen. Jó páran visszatérő műhelyként, mára már barátként érkeznek, de örömteli, hogy minden évben új vendégekkel is bővülünk. Az idei évben három erdélyi csoport is megtisztelte a programot. Ennek ellenére máig sem sikerült áttörnünk a láthatatlanság falait. Fesztiválunk eddig egyetlen évben sem bizonyult érdemesnek a kulturális döntéshozók szemében pályázati támogatásra. (Ez a helyzet talán némiképpen változhat a következő években, ugyanis a konferenciabeszélgetés során ígéretet kaptunk arra, hogy a Magyar Szín-Játékos Szövetség a következő évben anyagilag is támogatni tudja majd a rendezvényt.)


A kétnapos fesztiválprogramot idén több kísérő esemény tette különlegessé. A rendezvény nyitó programjaként szakmai eszmecserét kezdeményeztünk a magyar nyelvű amatőr színjátszás hazai és nemzetközi tendenciáiról, irányairól. A konferenciabeszélgetés keretében a témában jártas szakembereket kértünk fel, hogy osszák meg velünk tapasztalataikat. A beszélgetés második felében lehetőség nyílott a nemzedékek közötti párbeszédre is. A hallgatóságban jelen lévő fiatal színjátszókat látva és hallva örülhetett a szívünk: ha rajtuk múlik, évtizedek múltán is lesz magyar nyelvű amatőr színjátszás. (A szakmai beszélgetés felvezető előadásának szerkesztett változata hamarosan olvasható lesz a Játékosban.)

Székely Csaba: Bányavirág – Érmihányfalvi Móka Színjátszó Kör


A rendelkezésre álló erőforrások szűkössége miatt a Manézs Színházi Szemle vállaltan egy „mezítlábas” fesztivál. A rendezvény lebonyolításához szükséges valamennyi feladatot a Montázs Egyesület önkéntesei (diákok és szülők) és a Derkovits Kulturális Központ munkatársai végzik, a szervezéstől a fesztiválprogram összeállításán és a műsorfüzetek elkészítésén át a regisztrációs feladatokig, az előadások színpadtechnikai kiszolgálásáig, a vendégek jóllakatásáig és a szálláshelyek kialakításáig. (Az itt lakó vendégek a közeli iskolától kapott tornamatracokon, a magukkal hozott hálózsákokban alszanak. Önköltségesen persze van lehetőség városi szálláshelyeket is igénybe venni. A fesztivál vendégei, a zsűri tagjai vagy a messziről érkező csoportok sofőrjei mindig kényelmes szállodai körülmények között pihenhetnek.)


Idén sem volt ez másként. A rendezvény további menete a már jól megszokott rend szerint alakult. Az előadások két helyszínen zajlottak. Az egyik tér a művelődési központ modern eszközökkel felszerelt, színházi körülményeket biztosító nagyszínpada, a másik, alternatív tér pedig a ház konferenciatermében kialakított pódiumtér volt. Ez utóbbit – mint minden évben – a Montázs Egyesület színpadtechnikájával alakítottuk és szolgáltuk ki.


Az előadások mellett szombat este további színházi és zenei programokkal gazdagítottuk a rendezvényt. Nyolc órától a debreceni Van Gogh füle Alternatív Színházi Társulat (többszörös Manézs fesztivál győztes csapat) az idén nem versenyprogrammal érkezett hozzánk, hanem improvizációs színházi játékkal szórakoztatta a résztvevőket, majd a LivingRoom zenei formáció akusztikus gitárra és csellóra hangszerelt koncertje zárta a napot (gitár, ének: Pál Benjamin, cselló: Friderikusz Péter). A koncert zenei világáról és hangulatáról sokat elárul, ha csak azt mondjuk el, hogy a tizenévesek és az „ötven+”-osok egyaránt végigszórakozták és csápolták az előadást.

Tadeusz SŁobdzianek: Ilia próféta – Tinikomédiások

Mindezek adták tehát a keretet a VI. Manézs Színházi Szemléhez, melyen az idén 12 előadást láthatott a két nap alatt a rendezvényen megforduló közel kétszáz főnyi közönség és a háromtagú szakmai zsűri. A zsűri tagjai voltak: Szabó Csilla drámapedagógus (Komárom SK), Dr. Pinczés István rendező (Debrecen), valamint Regős János, az MSz-JSz elnöke (Budapest). Az ő tisztük volt, hogy a két nap alatt látott tucatnyi előadást átbeszéljék, értékeljék, az alkotókat szakmai tanácsaikkal segítsék, valamint, hogy minősítsék mindazokat a produkciókat, amelyek kérték ezt.


Szervezőként, résztvevőként, technikusként lehetetlen objektív képet adni a fesztivál két napjáról, ugyanakkor talán épp ez a szubjektivitás adhat sajátos tükröződést mindannak, ami akkor és ott történt.


Sok és sokféle előadás jelent meg az idei Manézs Fesztiválon, ami azért is nagy öröm, mert a tavalyi évben mintha elapadni látszott volna az akkor épp ötéves kezdeményezés lendülete. Az idén jelentkezők nagy száma és lelkesedése azonban – és ezt megerősítették Regős János biztató szavai – új lendületet, új erőt adott számunkra a tekintetben, hogy igenis szükség van a Manézsra.

Andersen: A kis gyufaárus lány – Balázs Győző Református Gimnázium

A mostani előadások között volt idegen nyelvű és magyar kortárs drámákat feldolgozó színdarab (Tadeusz SŁobdzianek: Ilia próféta – Tinikomédiások, Kraszna, Miro Gavran: Kreón Antigónéja – Páholy Ifjúsági Színház, Debrecen, Smelka Sándor: Golden Gate Club – Földes Kisszínpad, Miskolc, Horváth Péter: Kóma – Szilágybagosi Amatőr Színjátszó Társulat, Székely Csaba: Bányavirág – Érmihányfalvi Móka Színjátszó Kör); XX. századi magyar klasszikus feldolgozása (Komiszak Bolondok – Örkény István Tóték című drámája nyomán); regényadaptáció (Yann Martel Pí élete – Montázs Színházi Műhely); kabaré összeállítás (Karinthy Frigyes és mások: Tanulópénz – Táltos Dráma és Musical Társulat), meseadaptációra épülő táncjáték (Andersen: A kis gyufaárus lány – Balázs Győző Református Gimnázium), bűnügyi komédia (SparhelTársulat – Betörő az albérlőm).


Formanyelvüket tekintve a látott darabok között volt performansz-szerű megmutatkozás, szakrális eszközöket alkalmazó, stilizált játékmódra épülő előadás, klasszikusnak mondható bohózati stílusú játék, kis realista színmű, táncjáték stb, a szereplőgárdát tekintve pedig a monodrámától a néhány fős kamaradarabokon át a közel félszáz embert felvonultató táncjátékig szintén sokféle produkciót láthatott a közönség.

Horváth Péter: Kóma – Szilágybagosi Amatőr Színjátszó Társulat

A szakmai beszélgetések során a zsűri tagjai – az adott időkeretek között – igyekeztek minél praktikusabb, minél inspiratívabb gondolatokkal, ötletekkel, felvetésekkel segíteni a csoportok munkáját. Az elemzésekben szó esett az alapul szolgáló szövegek irodalmi, esztétikai minőségéről, a dramatizálás eredményeiről, a színészi játék módjáról és a szerepformálás lehetőségeiről, a szcenikai hatáselemek működéséről, stb.


Összességében bátran kijelenthetjük, hogy a mostani fesztivál mind hangulatában, mind műsorgazdagságában visszaidézte az első évek aranykorát. És – a zsűri visszatérő tagjai, ill. a visszatérő résztvevők meglátásai szerint nem csupán visszaidézte, hanem – a szervezés kifinomultsága, a háttértámogatás professzionalizmusa a programok folyamatossága révén képes volt gazdagabbá, élményszerűbbé, jobbá tenni azt a korábbiaknál. A Manézs Színházi Szemle az idei évben is képes volt arra, hogy megőrizze az amatőr színjátszó mozgalom lényegét: a fesztivált az öröm idejévé és a találkozások színterévé varázsolni.

Miro Gavran: Kreón Antigónéja – Páholy Ifjúsági Színház

Köszönjük a Tiszaújvárosi Városi Művelődési Központ vezetésének és valamennyi munkatársának, valamint köszönjük a Montázs Drámapedagógiai és Közművelődési Egyesület önkénteseinek, hogy áldozatos és örömet sugárzó munkájukkal lehetővé tették, hogy ez a Találkozás 2019-ben ismét megvalósulhasson.

Eredmények:


A Magyar Színjátékos Szövetség minősítései:

Ezüstminősítés: • Balázs Győző Református Gimnázium: Andersen – A kis gyufaárus lány • Páholy Ifjúsági Színház: Miro Gavran – Kreón Antigónéja • SparhelTársulat: Betőrő az albérlőm (A magyar meló) – Készült a Betörő az albérlőm c. film alapján


Bronzminősítés: • Tinikomédiások: Tadeusz SŁobdzianek – Ilia próféta • Földes Kisszínpad: Smelka Sándor – Golden Gate Club


Minősített előadás: • Komiszak: Bolondok - Örkény István Tóték c. műve alapján • Szilágybagosi Amatőr Színjátszó Társulat: Horváth Péter – Kóma


SparhelTársulat – Betörő az albérlőm

A Manézs Színházi Szemle díjai


Manézs Fesztiváldíj: • Érmihányfalvi Móka Színjátszó Kör – Bányavirág

Lengyel Pál Dramaturgiai díj: • Táltos Dráma és Musical Társulat - Tanulópénz

Legkreatívabb csapat: • Balázs Győző Református Gimnázium tánctagozata – A kis gyufaárus lány

Közönségdíj: • I. Helyezetett: Balázs Győző Református Gimnázium tánctagozata – A kis gyufaárus lány • II. Érmihályfalvi Móka Színjátszó Kör – Bányavirág • III. Komiszak – Bolondok


Színészi alakításáért: • Zsíros Dániel – Beni szerepéért ( SparhelTársulat – Betörő az albérlőm)

Zsűri díja – Nívódíj: • Páholy Ifjúsági Színház – Kreón Antigónéja

Programajánló

LEGFRISSEBB CIKKEINK
ROVATOK

Játékos folyóirat

Folyamatosan archiváljuk a Játékos régi lapszámait, olvass bele, mi volt a téma 20 évvel ezelőtt!

bottom of page