• Marton Sándor

A DESZ-Vígkarma a stuttgarti AmaFest nemzetközi amatőr színházi fesztiválon


A Debreceni Egyetem színházának Vígkarma társulata szeptember 23-án lépett fel a stuttgarti Theater am Olgaeckben a “The Universal” című, angol nyelvű produkciójukkal az immár negyedik éve megrendezésre került AmaFest nemzetközi amatőr színházi fesztivál keretében.


A társulatunk 21-én, előzetes egyeztetések után érkezett Stuttgartba, ahol a reptéren Dán Bernadette, a stuttgarti Liszt Intézet kulturális menedzsere várt bennünket. Az intézet egy, a magyar állam által alapított kulturális központ, amely törekszik rá, hogy a magyar kultúrát annak sokszínűségében (kiállítások, koncertek, irodalmi rendezvények), magas minőségben mutassa be. Ezen felül tudományos előadásokat kínál és fontos feladatának tartja a magyar nyelv oktatását is. Ottjártunkkor éppen egy stuttgarti és egy magyar festőnő (Annette Trefz és Radák Eszter) páros kiállítását tekinthettük meg az intézetben, amelyen a párba állított, eltérő hangvételű festmények izgalmas párbeszédbe léptek egymással (kurátor: Barki Márton). Előadásunkat az intézet képviseletében Füssenhäuser Terézia kultúrreferens, valamint Regős János, a Magyar Szín-Játékos Szövetség elnöke ajánlotta a fesztiválszervezők figyelmébe.

Az AmaFest fesztivál főszervezőjével, és a Theater am Olgaeck alapítójával, Nelly Eichhornnal beszélgetve kiderült, hogy az eredetileg bábművész Nelly (aki 1991-ben még a Kentucky állambeli Lexingtonban vezetett bábszínházat) 1993-ban alapított bábosházat Stuttgartban, és néhány kitérő és költözés után 2003-ban találta meg jelenlegi játszóhelyét a Charlottenstrasse 44. szám alatt, majd 2004-ben ugyanazon a színpadon megalapította a jelenlegi formájában működő, felnőtteknek szánt Theatre am Olgaecket. Beszámolójuk alapján „a kamaraszínház elkötelezett a Kelet-Európával folytatott kulturális csereprogramok és párbeszéd mellett. Kelet-európai színdarabok előadásait, felolvasásokat, kiállításokat és előadásokat tartanak. A program klasszikus és kortárs. A város egyik legfiatalabb színpadaként a színházi program az új Európa változásait tükrözi, és a kelet-európai országokkal való kapcsolatok kulturális-politikai platformjává fejlődött. A Theatre am Olgaeck hálózatot épített ki kelet-európai művészekkel, színházakkal és politikai intézményekkel, évente kulturális fesztiválokat, szerzői felolvasásokat, könyvbemutatókat, zenei esteket szervez, valamint elősegíti az interkulturális találkozásokat Stuttgartban.” Az AmaFest nemzetközi amatőr színházi fesztivált 2019-ben szervezték meg először, azzal a céllal, hogy teret biztosítsanak az amatőr színtársulatok bemutatkozásához és eszmecseréjéhez, mert őszintén vallják, hogy az amatőr színházi világ sok izgalmas, kísérleti szempontot mutat be, amelyeket érdemes megosztani a nagyközönséggel is. A színház szellemiségét a legjobban egy szeptember 17-i koncert képviselte, amelyen egymás után lépett fel egy ukrán, egy orosz, egy belorusz, és egy német rockegyüttes, teljes egyetértésben.

A fesztivál szervezésére nem lehetett panasz. Egy közeli argentin étteremben elköltött ebéd és a megnyitó után azonnal megkezdődtek az előadások, először egy német Hamlet-értelmezést láthattunk monodráma formájában, majd egy olasz fiatalember, Cristian Izzo kápráztatott el mindenkit Heinrich Böll „Egy bohóc nézetei” című regénye alapján készült monodrámájával, amely egyszerre volt pantomim-, clown-, és színpadi beszéd mesterkurzus.

Másnap a mi előadásunk következett, majd mielőtt hazaindultunk, szoros barátságot kötöttünk az olasz és az észt csoportokkal – az észtek informálisan meghívtak minket a jövő nyáron esedékes fesztiváljukra, Tallinba, Cristiant pedig Regős János kérte fel, hogy tartson tréninget a jövőre Debrecenben rendezendő AITA/IATA amatőr színházi világtalálkozón. A fesztivál remek volt, jöjjön a folytatás!



Programajánló

LEGFRISSEBB CIKKEINK
ROVATOK